Podstawowe uwarunkowania szkolenia dorosłych

admin post on Luty 14th, 2014
Posted in Bez kategorii Tags: ,

W kolejnych artykułach na moim blogu przedstawię zasady nauczania ludzi dorosłych. W zjawisku szkoleń pracowniczych w prakseologicznym znaczeniu da się wskazać cztery podstawowe kroki, opisujące teorie naukowe nie tylko jako przyswojone  ustrukturyzowane dane, ale dodatkowo umiejętności ich użycia w praktyce i nabyte postawy i zachowania. To podejście wymyślił George Smiggel w 1978 roku oraz obszernie opisał  w niewielkiej książce, można ją ściągnąć: Korporacyjne Gry Szkoleniowe 
Pierwszy etap uczenia innych w szerszym znaczeniu określa się jako nieświadomą nieumiejętność w posługiwaniu się wiedzą, która wskazuje na posiadanie wiedzy za pomocą dwóch czynników: potencjalny uczący się mało wie w danym obszarze wiedzy i nie jest świadomy tej niewiedzy.
Następnym elementem w procesie edukacji będzie zwykle ograniczona postawa niekompetencyjna. W czasie jego występowania adept zdaje sobie sprawę z braków w swoich kompetencjach, ale dalej nie ma wystarczająco dużo danych o świecie, po to, żeby te puste obszary wypełnić.
Trzeci krok do doskonałości to „uświadomiona kompetencja”. Uczeń zdążył uzyskać jak dotąd podstawową umiejętność działania, ale ażeby zastosować ją w praktyce powinien wykonywać pracę dbając o wystarczającą motywację. Opisany wyżej  krok do doskonałości tylko czasami nagrodzony będzie realnym wzrostem kompetencji. Na tym etapie nie ma znaczenia już podjęta aktywność nauczania,  pojawia się aktywność w zakresie samodoskonalenia.
Czwartym etapem edukacji, który jest możliwy do przejścia, jeśli człowiek szkolony z danego tematu jest zaangażowany, jest „nieświadoma umiejętność w posługiwaniu się zdobytą wiedzą”. Nabyta kompetencja staje się serią nawyków, nastawienia do różnych spraw i zachowań.
Można stwierdzić, iż większość kursów, sesji szkoleniowych i szeroko pojmowana edukacja szkolna jest skoncentrowana na technikach rozwoju kompetencji człowieka. W związku z tym w następnym wpisie zamieszczę sposoby pozyskiwania informacji przez homo sapiens. Dobrze je przemyśleć, jeśli gry menedżerskie mają być elementem projektu szkoleniowego.
Filipi Ejsmont
Autor tej notatki  jest absolwentem kierunku administracji Uniwersytetu Warszawskiego i studiów podyplomowych z zakresu  kierowania sprzedażą. Posiada tytuł Konsultanta Zmiany i Innowacji IDY. Kieruje agencją treningową w Będzinie.  Od czterech sezonów koordynuje warsztaty i kreuje gry odnoszące się do obsługi klienta w sektorze „hotelarstwo i gastronomia”.

O TYM PISZEMY:
Symulacje Integracyjne
Szkolenia biznesowe
Gry hybrydowe
Zarządzanie
Lean games
Asertywność
Warsztaty zamknięte
Ćwiczenia dla instruktorów

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>