Sposoby dokształcania się osób w dorosłym wieku

admin post on Styczeń 24th, 2014
Posted in Bez kategorii Tags: ,

Wcześniej prezentowałem materiał o efektach, jakie trener oraz uczestnicy szkoleń uzyskują, kiedy wykorzystamy w ramach sesji szkoleniowych gry i symulacje. W tym artykule opiszę w szczegółach założenia oparte na badaniach naukowych pomagające zrozumieć, po co stosować gry i symulacje.
Jednym z argumentów, że warto stosować różnego rodzaju symulacje menedżerskie, byłby pewien określony zbiór technik zdobywania nowych kompetencji przez osoby będące wiele lat po maturze. Mam tu na myśli technikę uczenia się stosowaną przez daną jednostkę. John Drucker w stworzonym przez siebie modelu przedstawia  podstawowe style uczenia się: dywergencjonalny, kompaktywny, kognitywny, akomodacyjny. Na ich podstawie Adam Mumford oraz Jonas Honey w 1986 roku wymyślili kwestionariusz, umożliwiający dokładne określenie własnego sposobu uczenia się. Można go znaleźć w zasobach mojego znajomego: Skuteczne  Gry Szkoleniowe Dla Przedsiębiorstw
Wymienieni wyżej naukowcy na dodatek wskazują na pewne role, które mają uczestnicy szkoleń:
Anarchista, preferujący inne niż typowe bodźce. Zawsze aktywny, przejawia chęć niekończącego się dokształcania się, zawsze pozytywnie nastawiony do nowych działań. Bez namysłu coś powie, dopiero potem pomyśli. Uwielbia cokolwiek pozna samemu  doświadczyć – czy aby na pewno się to sprawdzi w praktyce.
Badacz – można go nazwać też: naukowiec. Szczegółowo rozpatruje różne rozwiązania wybierając najbardziej optymalne z nich. Tego typu uczestnicy szkoleń nie lubią działać w skomplikowanych warunkach, wszystkie swoje wybory i działania chcą przetestować samodzielnie.
Teoretyk – inaczej ”dziwak” żyjący we własnej głowie. Jego wnioskowania okazują się niepoprawnie logiczne, a starania zawodowe wyjątkowo drobiazgowo zaplanowane. Dobrze rozumie abstrakcyjne wzory i idee, sam zawsze przekłada rzeczywistość wokół niego na wizjonerskie schematy.
Świadomość tych strategii edukacyjnych bywa niezwykle przydatna w czasie przygotowania warsztatów. Pozwala szkoleniowcowi dopasować do cech ludzi biorących udział w szkoleniu. Jestem przekonany, że metoda szkolenia dorosłych to również kompetencje z teorii psychologicznych, nie wyłącznie metod tworzenia piramidy zdolności wykonywania pracy.
Jan Galicki
Twórca tej notki  jest absolwentem kierunku geografii Uniwersytetu Rzeszowskiego i studiów podyplomowych z tematyki  polityki gospodarczej państwa. Posiada licencję Instruktora Innowacyjnosci ZIP. Rozwija swoją firmę w Serocku.  Od dwunastu sezonów uczy i kreuje gry dotyczące negocjacji w branży „internet i e-business”.

HASŁA:
Gry Strategiczne
Kursy sprzedażowe
Gry licencjonowane
Mentoring
Gry produkcyjne
Kierowanie
Firmy szkoleniowe
Narzędzia Instrukcje dla asesorów AC/DC

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>